Elektrische fiets

Wat is een elektrische fiets? De elektrische fiets is een fiets met trapondersteuning. Deze elektrisch ondersteunde fietsen ondersteunen u tot een snelheid van 25 kilometer daarboven zult u volledig zelf […]

Wat is een elektrische fiets?

De elektrische fiets is een fiets met trapondersteuning. Deze elektrisch ondersteunde fietsen ondersteunen u tot een snelheid van 25 kilometer daarboven zult u volledig zelf moeten trappen. Voor deze elektrische fietsen heeft u geen aanvullende verzekering nodig.

Twee groepen elektrische fietsen:
Elektrische fietsen zijn in te delen in twee groepen.

1. Met alleen bewegingssensor.
2. Met bewegingssensor en krachtsensor.

De fietsen met bewegingssensor en krachtsensor reageren op de eigen kracht. In principe geldt, hoe meer kracht hoe meer ondersteuning. Met alleen bewegingssensor is de geleverde ondersteuning meestal een vast vermogen. Daarnaast kan de ondersteuning ook nog afhangen van de fietssnelheid en het beentempo.

Hoe zit het met de accu ?
De accu bepaalt de reikwijdte van de elektrische fiets. Hoe ver u kunt komen met één volledige batterijlading is afhankelijk van de gebruikte accutechniek en de maximale accu-inhoud gemeten in Wattuur. De soort accu heeft ook invloed op de levensduur van de elektrische fiets accu, deze levensduur wordt gemeten in aantal ladingen. De accu kan op diverse plaatsen op de fiets zijn gemonteerd. Dit verschilt per merk / model. De accu zit bij de meeste elektrische fietsen onder de bagagedrager. Bij sommige modellen in of op het frame en bij een paar modellen is de accu zelfs in de kettingkast verwerkt.

Aandrijvingstechnieken
Er zijn verschillende aandrijvingstechnieken voor elektrische fietsen. Er zijn elektrische fietsen met de motor in het voor- of achterwiel of bij sommige aanbieders met de aandrijving direct op de trapas. De verschillende systemen hebben voor- en nadelen. We zetten deze op een rij:

  • Motor in het voorwiel;
    Heeft als voordeel dat deze ook achteraf gemonteerd kan worden. De voorwiel motor trekt de fiets vooruit. Dat kan het stuurgedrag beïnvloeden en geeft mogelijk nerveuze rijeigenschappen.
  • Motor in het achterwiel;
    Het is beperkt mogelijk om een motor achteraf te monteren in het achterwiel. Met de motor in het achterwiel kun je alleen een derailleur gebruiken en dus geen naafversnellingen met een dichte kettingkast. Wanneer de accu ook nog op of onder de achterdrager is bevestigd is het zwaartepunt van de fiets geheel aan de achterzijde.
  • Aandrijving op de trapas;
    Een dergelijk systeem is niet achteraf te monteren en de framekosten zijn wat hoger omdat deze speciaal gebouwd moeten worden. De motor en de accu van onze elektrische fietsen zijn dicht bij de trapas gemonteerd. De ondersteuning wordt afgegeven op de trapas.

Meer informatie over aandrijvingstechnieken en accu’s vindt u op de koopwijzer samengesteld door Stichting ElektrischeFietsen.com .

Actieradius
De actieradius die u haalt met een acculading is afhankelijk van veel factoren. Met de lage ondersteuningsstand, een goed onderhouden lichtlopende fiets en een bandenspanning van 5 à 6 bar bereikt u de optimale afstand. Maar ook uw eigen gewicht, de weersomstandigheden, het aantal keren dat gestopt wordt en het wegdek hebben grote invloed op de actieradius. Tijdens diverse testen die u bijvoorbeeld in de consumentengids of in de telegraaf ziet verschijnen worden er afstanden tussen ongeveer 40 en 100 kilometer gehaald. De accu van een nieuwe elektrische fiets moet ongeveer 3 tot 4 jaar meegaan.

Wat kunt u doen om de actieradius te vergroten:

  • De banden goed oppompen
  • Op tijd terugschakelen
  • Fietsen in een lage ondersteuning

Prijs van de elektrische fiets
De prijzen voor elektrische fietsen variëren van € 800 ,- tot wel € 9000 ,- .

Bron: www.elektrischefietsen.com